Final Cut Pro ProRes RAW frissítés: iPhone 17 Pro‑val érkezik a határok nélküli videózás
Ha videózással foglalkozol Macen vagy iPaden, a Final Cut Pro ProRes RAW frissítés lehet az a mérföldkő, amit régóta vártál. Mostantól az iPhone 17 Pro-val készült RAW anyagoknál ki tudod csalogatni a finom részleteket: expozíció, fehéregyensúly, tónus és a demosaicing is testre szabható. Elgondolkodtál már azon, mennyire tudsz az eredeti jelenethez közelítő, ütős dinamikát hozni anélkül, hogy milliónyi görbét görgetnél? Ez a frissítés tényleg megkönnyíti a dolgot.
ProRes RAW felvétel: még több kontroll az iPhone 17 Pro‑val
Az újítás legnagyobb ütőereje, hogy ProRes RAW felvétel esetén mostantól ki tudod zökkenteni a normál beállításokat és finomítani a képet a felvétel utólagos részletezéséhez. A jellegzetes problémáidat, mint az automatikus expozíció ki-be ugrálása vagy a zajos területek, képes vagy helyben korrigálni. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a vágóasztalon már nem kell kompromisszumot kötni a feldolgozás közben. Kérdés: mennyivel gyorsítja meg a postprodukciót egy jó előkészítés? A válasz sokszor az, hogy igen, főleg ha a forrás RAW-adat nagy dinamikikával dolgozik.
A frissítés szerint a kilátszó részletek megőrzése mellett több kontroll áll rendelkezésre: expozíció, színtemperatura és tintás beállítás, valamint a demosaicing finomítása. Ezek a lehetőségek különösen értékesek, ha sötétben vagy erős fényben forgattál, és a végső felületben extra mobilitásra van szükséged. Persze ehhez szükség van egy olyan iPhone modellre, amely ProRes RAW rögzítésre képes. Itt jön a lényeg: a korábbi generációkhoz képest sokkal nagyobb a kontroll a kezedben.
Apple Log 2 LUT: színkezelés, amely megőrizza a jelenet hangulatát
A másik nagy újdonság az Apple Log 2 LUT, amellyel a felvételed természetes vibrálását vissza tudod hozni az utómunkába. „Edit és playback Apple Log 2 anyagokkal úgy, mintha a jelenet élne és lélegezne.” A LUT segít visszaadni a kamerád által rögzített eredeti dinamizmust anélkül, hogy azonnal túladnád a kontrasztot vagy a színt. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a külső környezet fényviszonyaihoz igazított arányokat könnyebben visszafordíthatod. És igen, mindez akkor, amikor a jelenet már a Mac vagy az iPad képernyőjén élőben is meggyőző lehet.
Használata egyszerűbbnek tűnik, mint gondolnád: a Final Cut Pro 11.2 verzióban ezt a LUT‑ot alkalmazva visszafogható a festés és a színminta, miközben megőrzöd az eredeti dinamizmust. Ha eddig a Log tartományokat nehezebb volt kalibrálni, most újból élvezheted a pontos visszaadás lehetőségét. Vajon a te projektjeidben mennyire fogja megerősíteni a látványt?
Mac és iPad: közös motor, külön kalandok
A Final Cut Pro Mac 11.2 és a Final Cut Pro iPad 2.3 verziói együtt lehetővé teszik a ProRes RAW finomhangolását, de a munkaeszközök között akadnak különbségek. Macen gyorsabb a filmek véglegesítése, mivel a számítási kapacitás és a grafikus teljesítmény gyakran több mint elegendő. Az iPadre érkező frissítés pedig a kijelző és az érintőfelület előnyeit hozza ki: könnyebb a vágás, ha a kezedben a trackpad vagy a nagyobb érintőfelület van.
Az új funkciók könnyen beépíthetők a meglévő munkafolyamatba, és a menübar könnyen elérhető, akár csúsztatva az ujjad a képernyő tetejéről vagy a trackpadon mozgatva a kurzort. Ez a mobilabb verziók esetében különösen fontos: a gyors döntések és a gyors visszajátszás is felgyorsítja a döntéshozatalt.
Árak, teljesítmény és apróbb részletek
Az Apple közleménye szerint a Final Cut Pro számítógépre szánt verziója továbbra is 299,99 USD az App Store-ban a frissítő felhasználóknak, míg az iPad verzió 4,99 USD/hónap vagy 49 USD/év áron érhető el azok számára, akik előfizetéses modellt preferálnak. A Compressor és a Motion alkalmazások is kaptak frissítést, így összefüggő a munkafolyamat a különböző alkalmazások között. Ütős újítás ez a komplett csomag, nem igaz?
Röviden a stabilitás és a teljesítmény is javult a frissítéssel. Ha eddig bosszúság volt az alkalmazások közötti váltás vasos automatizmusai, most gördülékenyebbé válhat a szerkesztés. A gyártók szerint a frissítés elsősorban a ProRes RAW és a Log 2 LUT köré épült ki, tehát azoknak lesz igazán hasznos, akik komolyabb szín- és expozíciókezelést várnak a felvételeiktől.
Előnyök és korlátok
- Előny: sokkal több kontroll a RAW anyagokon, így a végeredmény közelebb lehet az eredeti jelenethez.
- Előny: Apple Log 2 LUT segít a színek visszaadásában és a kontraszt finomhangolásában.
- Korlát: csak azok a felvételek érhetők el ProRes RAW formátumban, amelyekhez a készülék megfelelő (pl. iPhone 17 Pro). Ez korlátozás lehet, ha régebbi készüléked van.
- Költségvetés: Mac‑felhasználók számára egyszeri ár, iPad‑esők számára előfizetés vagy éves díj. Az árkép nem mindenki szemszögéből kedvező, de a termék egészét tekintve versenyképes lehet a profiknál.
Összehasonlítás a konkurenciával
Más nagy szerkesztőcsomagokkal, például a Davinci Resolve‑szal szemben a Final Cut Pro és a ProRes RAW integrált megoldása sokkal simábban mozog a macOS ökoszisztémában. A ütős újítás itt az, hogy a RAW és a Log munkafolyamat egy platformon belül, zökkenőmentesen kezeli az adatokat. Van, aki szerint a DaVinci erősebb színkorrekcióban; van, aki a Final Cut Pro gyorsaságát és felhasználóbarát felületét dicséri. A válasz: a te workflow-döntésedbe kell beállítani, melyik megközelítés illeszkedik jobban a te projektjeidhez.
Zárás: merülj el a lehetőségekben
Az unalmas utómunkától talán most megkímél a Final Cut Pro ProRes RAW frissítés. Egy jó döntés az, ha egy rövid tesztet futsz az iPhone 17 Pro‑ddal és a legújabb verzióval. Kösd össze a finomhangolást a Log 2 LUT‑tal, és nézd meg, mennyivel valóságosabb és élénkebb lehet a végeredmény. Szerinted is elbír az újítás annyit, hogy te vagy a következő ütközőcsapat legyen a projektjeidnél? Ha kipróbálod, meséld el, milyen gyorsan tudtad átültetni a látványt a valóságba – és hogy megéri-e mindez a befektetett időt.
Discover more from Mobil Rank
Subscribe to get the latest posts sent to your email.