Az iTunes Store története: 22 év a zene digitális világában
A zeneipar digitális forradalma 2003. április 28-án kezdődött, amikor az Apple bemutatta az iTunes Store-t. Két évtizeddel később az iTunes már nem az a szolgáltatás, amit egykoron megismertünk, de jelentős hatással volt az Apple történetére és a zene vásárlási szokásokra. Nézzük meg, hogyan formálta az iTunes a digitális zene világát.
Az iTunes Store indulása
Az iTunes Store elsőként a Mac számítógépeken vált elérhetővé, ám 2003 végére már Windows gépeken is használható volt. Az Apple célja az volt, hogy egyetlen helyen kínáljon zeneszámokat, amelyek egyszerűen letölthetők voltak az iPodokra. Steve Jobs, az Apple akkori vezérigazgatója több lemezkiadóval is megállapodott, hogy elindulhasson a bolt.
A bolt megnyitását követő első 18 órában körülbelül 275,000 zeneszámot adtak el, 0,99 dolláros áron. Kevesebb mint egy héttel a nyitás után elérték az 1 millió eladott számot, két héttel később pedig már 2 milliónál jártak. 2008-ra, öt évvel az indulás után, az iTunes Store az Egyesült Államok legnagyobb zenei kereskedőjévé vált, míg 2010-re a világ legnagyobb zenei eladójává nőtte ki magát, több mint 1 milliárd dolláros bevétellel.
A zenei árképzés
Az iTunes Store-ban a zeneszámok ára 0,99 dollár volt az Egyesült Államokban, de egyes dalok 1,29 dollárért is kaphatók voltak. Az albumok alapára 9,99 dollár volt, de a disztribútorok magasabb árakat is beállíthattak. Az Apple rendszeresen kínált promóciókat, például heti ingyenes dalokat.
Az iTunes Store kiterjedése
Az iTunes Store nemcsak zeneszámokat kínált. 2008 előtt alkalmazásokat és digitális könyveket is forgalmazott, mielőtt elindult volna az iBooks Store. Az Apple itt terjesztette a podcasteket, tévéműsorokat és filmeket is.
A streaming zene térnyerése
A 2010-es években a streaming zene iránti érdeklődés folyamatosan növekedett, ami csökkentette a zeneszámok vásárlását. Szolgáltatások, mint a Rhapsody, a Yahoo Music és a Pandora korábban indultak, de a Spotify 2011-es amerikai megjelenése indította el a streaming zene robbanásszerű népszerűségét.
A Beats Music 2014-es indulása után az Apple megvásárolta a Beats márkát, és a Beats Musicot Apple Music néven újraformálta, hogy versenyezzen a Spotify-val. 2016-ra a zeneipar digitális eladásainak bevétele csökkent, míg a streaming szolgáltatások több mint 50%-ot tettek ki.
Az iTunes Store jelenlegi állapota
Bár az iTunes Store alkalmazás még mindig megtalálható az iPhone-okon, a Mac gépeken nehezebb rátalálni. Most már az Apple Music alkalmazásban érhető el, míg a tévéműsorokat és filmeket a TV alkalmazás, a podcasteket pedig a Podcasts alkalmazás külön kezelik. A Windows verziója is eltartott egy ideig, de 2024-ben az Apple új alkalmazásokat indított a Windows felhasználók számára, hogy leváltsák az iTunes-t.
Összegzés
Az iTunes Store nem csupán egy zenei bolt volt, hanem a digitális zeneipar egyik alapköve. Az Apple kezdeményezése óta a zenehallgatás módja drámaian megváltozott. A streaming szolgáltatások térnyerése óta sokkal kevesebben vásárolnak zeneszámokat, de az iTunes öröksége tovább él az Apple Music révén. A digitális zene világában továbbra is izgalmas jövő áll előttünk, és kíváncsian várjuk, mit hoz a következő évtized.
Discover more from Mobil Rank
Subscribe to get the latest posts sent to your email.